Een dag meelopen bij Studio Boot

Gepubliceerd op 20 december 2024 om 18:44

Dankzij een Media Stagebeurs in Hilversum eerder dit jaar, kreeg ik een goed beeld van de mogelijkheden binnen de documentaire- en televisiewereld. Deze meeloop dag wilde ik gebruiken om mijn andere interessegebied, print, verder te verkennen. 

 

Onder het gezelschap van een rode kater en een vrolijke hond worden bij Studio Boot elke dag weer nieuwe, innoverende en creatieve ideeën bedacht. Ik mocht afgelopen maandag een dagje meelopen en ik neem jullie graag mee met hoe dat ging!

Afbeelding 1: Poes

De dag begon met een warm welkom door Petra, een van de eigenaren. Samen met het team – bestaande uit Petra, Edwin (mede-eigenaar), Marije, Flo en stagiaire Diane – startte de ochtend aan de gezamenlijke eettafel met koffie. Petra en Edwin leiden het bureau, kiezen de opdrachtgevers en dragen de eindverantwoordelijkheid. Wat mij meteen opviel aan hun projecten, was hoe breed het netwerk van Petra en Edwin is.

Afbeelding 2,3 en 4: Werken van Studio Boot

Deze dag was bijzonder leerzaam, omdat ik meteen actief mocht meewerken. De eerste vergadering was met de lokale politieke partij ‘De Bossche Groenen’. Zij wilden, met hulp van Studio Boot, een poster of sticker ontwerpen voor hun campagne tegen de kap van twee bomen voor een nieuwe rotonde. Samen bedachten we een ontwerp: een eekhoorn met een zak op zijn rug waarop “eikels!” stond. Mijn rol bestond uit conceptontwikkeling, het opnemen van een Instagram-video en het maken van de eerste schetsen. Ik had nog nooit eerder zoveel eekhoorns getekend!

 

Later op de dag sloot ik me aan bij een vergadering met Future Talent Factory (FTF), een organisatie die mensen bewust maakt van hun eigen marktwaarde richting de toekomst. Studio Boot had al eerder een poster voor een theatervoorstelling van FTF ontworpen, en tijdens deze vergadering werden plannen gemaakt voor twee aanvullende posters. Het was interessant om te zien hoe het team ideeën omzet in concrete ontwerpen op basis van de wensen van de opdrachtgever.

Afbeelding 5,6 en 7: Project De Bossche Groenen

Conclusie

Na deze inspirerende dag concludeer ik dat werken bij een bureau zoals Studio Boot niet direct bij mij past. Hoewel het tekenen van eekhoorns een leuke uitdaging was, realiseerde ik me dat ik geen grafisch ontwerper ben. Toch heb ik veel geleerd over het werkveld media, met de nadruk op print. Studio Boot biedt een mooie balans tussen artistieke vrijheid en commerciële opdrachten. De medewerkers bij Studio Boot willen hun werk liever geen marketing noemen. Ze zijn namelijk niet strategisch bezig met iets verkopen, maar maken projecten die ze zelf tof vinden en doen dit in hun eigen stijl.

Mijn toekomstige rol als KE’er (Kunst en Economie) zou relevanter zijn als Studio Boot zou uitbreiden. Voor nu lijken Petra en Edwin alles prima zelf te beheren. Wel zie ik mogelijkheden bij Petra’s andere initiatief, The Social Label. Deze organisatie zet design in voor een inclusieve economie, door samenwerkingen met zorginstellingen, beleidsmakers en ontwerpers. Dit toont hoe design kan bijdragen aan maatschappelijke oplossingen – een inspirerend voorbeeld van wat mogelijk is binnen het werkveld media.

Daarnaast heeft deze meeloopdag mijn netwerk verruimd. Zo gaf De Bossche Groenen aan dat zij mij graag hebben voor bij de campagnes. Future Talent Factory gaf ook aan dat ik eens langs moet komen. Zij hebben namelijk een onderneming dat een combinatie maakt tussen kunst en economie.

 

Afbeelding 8 en 9: Inpakken en afronding project

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb