Op 22 oktober 2024 zijn we met de media werkveldverkenning groep naar Amsterdam geweest. Daar hebben we drie bijzondere locaties bezocht. Met de pond staken we het water over naar Amsterdam Noord waar we het filmarchief van EYE hebben mogen zien, de studio van First Dates en een tentoonstelling over de Avant-Gardisten in het EYE Filmmuseum. Ik en een vriendin sloten de dag gepast af met een heuse Art House film in de bioscoop te gaan bekijken genaamd: The Substance. Ik neem je graag mee in alle indrukken van deze dag.
We begonnen bij het archief van EYE, waar we uitleg kregen over de geschiedenis van film door een liefhebber van het vak. Deze man kon eindeloos blijven praten over de kleinste details en wij hingen met zijn allen aan zijn lippen. Het archief is een belangrijk instrument voor onderzoek en educatie, met focus op zowel de culturele als de technische aspecten van film. Dankzij de collectors items van deze enthousiaste man kon je zo goed zien hoe snel de technologie gaat tegenwoordig, en waar het vandaan komt. Een bijzonder feitje dat hij vertelde is dat vrouwen zo’n belangrijke rol hebben gehad in de filmgeschiedenis. Hij vertelde dat mensen vroeger dachten dat de handelingen bij het filmen en ontwikkelen van film vrouwenklusjes waren, dus veel van de eerste films zijn door vrouwen ontwikkeld. Al in 1896 was Alice Guy Blanché de allereerste vrouwelijke filmmaker én ook de eerste regisseur die een fictieve film maakte (D. Linssen, 2019). Dat is toch wel een schouderklopje voor woman-empowerment.
De tweede locatie waar we naartoe gingen was Schram Studio’s, beter bekend als de studio van First Dates. Het was niet de eerste keer dat ik op deze locatie was, maar veel dingen zagen er heel anders uit van wat ik me kan herinneren van de opnames vorig jaar november. Zo was het nu overdags, waardoor ik beter kon zien hoe sfeerloos het pand er van de buitenkant uit ziet. Van binnen was het overigens juist donker, terwijl ik tijdens de opnames me in fel, ongezellig licht bevond. We kregen door deze rondleiding echt te zien hoe een filmset is opgebouwd om er op de camera het beste uit te zien. Ook was het heel bijzonder om te horen hoeveel mensen er al tijdens de opnames bezig zijn met de kandidaten. Ik wist natuurlijk dat ik een microfoontje om had, maar realiseerde me pas een jaar later dat er tijdens het filmen door een hele redactie meegeluisterd wordt.
Tot slot kregen we een rondleiding van een vriendelijke medewerker in het EYE filmmuseum. In de tentoonstelling dat wij gezien hebben worden de “Avant-gardisten” uit Amerika in de jaren ’60 in de schijnwerpers gezet. In deze kunststroming wordt er geëxperimenteerd met vormen van experimentele film (EYE filmmuseum). De beweging is een reactie op een roerige maatschappij in die tijd. Deze avant-gardisten, deze voorhoede, heeft de manier waarop wij film maken naar een hoger level getild en technieken die zij voor het eerst uitprobeerden, zie je nu nog terug in films van deze tijd.
Reactie plaatsen
Reacties